Soma
IGN.hu 90
gamer365.hu 80
gamestar.hu 86
pscommunity.hu 0
gamechannel.hu 70
gamekapocs.hu 88
thegeek.hu 81
pcguru.hu 92
ipon.hu 94
gamepod.hu 90
widescreen.hu 0

Az Amnesia és Penumbra játékok megálmodója, a Frictional Games nem engedi el a horror műfaj kezét és a SOMA képében egy olyan túlélő-horrorral lepte meg a műfaj szerelmeseit, amelyben egy víz alatti bázison, a PATHOS-II-n és környékén játszódik

Értékelés Értékelés: 85.7% 85.7 Remek

Soma

  • Megjelenési dátum: 2015.09.22.
  • Kiadó: Frictional Games
  • Fejlesztő: Frictional Games
  • Stílus: túlélő horror

  • Normál nehézségi szinten: 11 óra
  • Extrákkal történő végigjátszás: 11 óra
    • Kellően mély történetmesélés.
    • Zseniális atmoszféra.
    • Remek művészeti design.
    • A fejtörők lehettek volna összetettebbek is.
    • Némi optimalizálás még ráfér a kódra.
    • Arányaiban kevés az ellenség és a direkt sokk.

    Horror és sci-fi, belső nézetből: ha korábban ennyit hallottál csak a SOMA-ról, akkor valójában mindent tudsz a játékról, amit tudnod kell, de semmit sem tudsz arról, ami valójában vár majd rád. Téma és műfaj bátor párosítása ez, mellyel a Frictional nem csak a saját trónját őrizte meg a zsáneren belül, de egyben bennünket is egy olyan alkotással leptek meg (szó szerint), amely miatt tipikusan megéri videojátékosnak lenni.
    A SOMA egyedi és elgondolkodtató történettel tör ki a belső nézetű horrorjátékok tömegéből, miközben azokkal sem felejt el törődni egy kicsit, akik egy kis gameplayre is vágynak a sodródás mellett. A Pathos-II atmoszférája és rejtélye nem csak hátborzongató élmény, hanem maradandó utazás is – nem feltétlenül csak az óceán mélyén… Tovább a cikkhez…
    78bb60d04276b735f7d354597f5ac473e3fbaa9b_full.jpg

    gamer365.hu

    Értékeljetek ti is!
    0/100 értékelés

    Feltételezhetjük, hogy a kevesebb olvasnivaló, és az automatizáltabb fejtörők mögött a szélesebb rétegek bevonása lehetett a motiváció, ebben az esetben viszont dicséretes, hogy a fejlesztőcsapat ilyen mértékben konzisztens tudott maradni, és nem okozott csalódást a régi rajongóknak sem, azzal együtt, hogy a játék egésze valamivel fogyaszthatóbbnak érződik, mint az eddigiek. Anélkül, hogy túlgondolnánk a lételméleti paradoxonokat, a játék hajlandó helyettünk, vagyis főhősünk által feltenni a legalapvetőbb kérdéseket, amelyeket, úgy gondolom, maradéktalanul meg is válaszol a saját elméleti rendszerén belül. A hangulat, az atmoszféra és a hanghatások kiválóak, a félelem-faktor pedig úgyis egyéni megítélés kérdése, de csalódni azért senki nem fog.


    Tovább a cikkhez…

    index.png

    IGN.hu

    Ideje volt már, hogy valaki olyan horrort villantson, ami túlmutat a klisés megoldásokon. A SOMA nemcsak arra jó, hogy parázzunk néhány órát, hanem valóban elgondolkodtat, mi több, olykor egészen komoly moralizálásba hajlik, miközben előfordul, hogy akkor is az átélt élményeken töprengünk, mikor már régen kikapcsoltuk a gépet. Aki egyébként is komázza a borzongást, annak mindenképpen ajánlatos kipróbálnia a játékot, ám az is nyugodtan elé ülhet, aki a hétköznapokban egy hangosabb tüsszentéstől is megijed, mert az inkább hitchcocki elemekkel zsonglőrködő játékmenet egyszer sem okoz azonnali szívmegállást, de a hidegrázás garantált. Sőt, nagy érdeme a fejlesztőknek, hogy a narratíva anélkül működik, hogy a SOMA tele lenne pakolva párbeszédekkel, márpedig ez komoly előny azoknál, akik nem gerjednek a karakterekre. Tehát nosza, irány a víz alatti világ, és a “kicsik vagyunk, megsemmisülünk” érzése. Tovább a cikkhez…
    images.jpg

    gamestar.hu

    A hangulat kiváló, a történet művészeti szinten mérhető, a tartalom és a játékmenet rendben van – mi maradt? Á, igen: a tálalás. A szinkron és a zene tökéletes, de ha még többet dicsérem őket, kétszer két oldal sem lesz elég a cikkre. A grafika azonban elég korosnak tűnik, mintha 2007-08-at írtak volna a Frictional naptárában. A pályatervezés remekel, ahogy a művészi irányvonal is. A textúrák azonban alacsony felbontásúak, és ha nem volna pár remek látványeffekt, csúnyának is nevezhetnénk a programot. Ezen ráadásul a Frictional névjegyének számító fizikai interakciók sem segítenek: Simon minden tárgyat megnézegethet, felemelhet, arrébb tehet, mindez azonban abszolút felesleges a játékmenetben, és csak arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen kidolgozatlan egy-egy objektum.
    Mindez persze már csak szőrszálhasogatás, a SOMA értékéből semmit sem von le. Mert ami tény, tény: ez a játék az év legjobb alkotásai között van, a maga területén pedig ismét mérföldkő, melyet megint unalomig másol majd a független fejlesztők nem épp kreatív magja. Mi több, a Frictional többet tett az asztalra, mint videojátékot: ez kérem interaktív sci-fi művészet, és mint ilyen, megérdemli a főhajtást. Tovább a cikkhez…
    1200x630wa.png

    pcguru.hu

    Az első óra csalódottsága miatt bevallom még a keresztvizet is le akartam szedni a SOMA-ról. Aztán ahogy erőt vettem magamon és elmerültem a kalandban, úgy szögezett a képernyőhöz a történet. Abszolút felkeltette a kíváncsiságom a Pathos-II állomás valamint az erőteljes sci-fi vonal, mindenképp a végére akartam járni, hogy mi is zajlik itt. Viszont a hibák fölött nem lehet csak úgy átlépni, mert bűn ronda a cucc, nevetséges ellenfelekkel, nyomokban felfedezhető horrorisztikus hangulattal.
    Ha ezekkel meg tudsz barátkozni, valamint rendelkezel viszonylag erős angoltudással, akkor mindenképp vágj bele, mert a sztori abszolút megérdemel egy végigjátszást. Többet viszont nem, így ha meg vagy vele, menni is fog a polcra, de nem hinném, hogy újra elő fog kerülni onnan. Tovább a cikkhez…
    Thegamech2phil.jpg

    gamechannel.hu

    Hiába majmolják sokan a stílust, most már látom, hogy a Frictional Gamesre egyetlen indie csapat sem tud rákontrázni. Már a zsáner is a srácok nevéhez fűződik, a SOMA-val pedig szinte tökélyre fejlesztették a receptet. Mindezt úgy, hogy nem a könnyebb utat választották, inkább alaposan megleptek, hiszen minden eddiginél személyesebbé tették a horrort, olyan húrokat pengetve, amik még a videojátékokban is ritkaságszámba mennek. Ennél jobb narratívára nem is vágyhatunk, ami nem csak 10-12 órára szól, bennük marad utána is, úgy, hogy még a nyilvánvaló hibákra sem emlékszünk mellette. Örülök, hogy a részese lehettem. Tovább a cikkhez…
    unnamed.jpg

    gamekapocs.hu

    A program legnagyobb pozitívuma az a hangulat amit az apró, már megemlített játékelemek, mint a játékmenet, a grafikai megjelenítés és a hangok együttese adnak; az atmoszférája, hangulata. Ez a Frictional Games esetében már régóta azt jelenti, hogy nyíltan kergetik az idegösszeomlás felé a felhasználóikat, és ez a dolog a SOMA-val kapcsolatban sem változott meg. Minden pillanat amit a játékban töltünk felér egy teljes estés horrorfilmmel, és a bátrabbak nem hagyják abba majd pillanatok leteltével, hanem hosszú órákat ölnek bele a játékba. A történet felderítése során pedig annyi inger éri a játékost, hogy azon sem csodálkoznánk, ha hamarosan a falat fejelgető, simogató ifjakkal lenne tele a világsajtó, akik kiakadtak a programot használva. Tovább a cikkhez…
    theGeek-2.png

    thegeek.hu

    A történet egyébként nem túl hosszú, nagyjából 10-12 óra alatt végig lehet rajta menni. Ebben nincs multiplayer, és több mint valószínű, hogy DLC-k sem fognak jönni hozzá, de nem hiszem, hogy a mostani végigjátszás után örökre félre fogom dobni ezt a darabot. Mint egy jó könyvet, előveszem majd pár év múlva, biztos felfigyelek majd valamire benne, ami fölött korábban elsiklottam… Tovább a cikkhez…
    5d1c8049068f0logo-500-500.jpg

    ipon.hu

    Azt ismételten hangsúlyozni kell, hogy a Soma nem egy pörgős akciójáték, vagy egy Amnesia-féle sokk-horror, hanem egy lassú tempójú, pszichológiai feszültségből és kilátástalanságból építkező sci-fi, ahol az ember akkor is baljós előjelekkel várja az ajtón túli ismeretlent, ha jó eséllyel épp nem fut bele a kevés, ámde roppant barátságtalan ellenségbe. Aki tehát hajlandó lemondani a fegyverhasználatról vagy a folyamatos fenyegetésről, és a precíz narratíva, a suspense és az intellektuális horror a műfaja, egy remekművet ismerhet meg a Soma személyében, és jó eséllyel ugyanúgy előveszi majd a jövőben, mint más atmoszférikus remeket. Elképzelhető, ez a teszt nem lőtte be precízen, hogy akkor most pontosan milyen játékot is alkotott meg a Frictional Games, ez azonban szándék szerint sikerült így, tessék mindent élesben, Simonnal együtt megtudni. Tovább a cikkhez…
    sitelogo.png

    gamepod.hu

    logo

    Kapcsolódó kritikák

    Uncharted 4: A Thief’s End

    Uncharted 4: A Thief's End


    Értékelés: 96.5%

    Uncharted 4: A Thief's End

    Értékelés: 96.5%

    A méltán népszerű Uncharted-széria negyedik részében, az Uncharted 4 - A Thief's End című epizódban hősünk, Nathan Drake soha nem tapasztalt, minden eddiginél veszélyesebb kalandokba keveredik.

    Persona 5 Royal

    Persona 5 Royal


    Értékelés: 95.2%

    Persona 5 Royal

    Értékelés: 95.2%

    Újra itt a Phantom Thieves, hogy elrabolja a szíved, de ne aggódj, nem ám pont ugyanúgy, mint régen, hogy maradjon némi meglepetés is.

    The Last of Us Part II

    The Last of Us Part II


    Értékelés: 95.1%

    The Last of Us Part II

    Értékelés: 95.1%

    A kultikus The Last of Us második részében öt évvel járunk a Naughty Dog túlélő kalandjának eseményei után, amikor a fertőzöttek még mindig hatalmas veszélyt jelentenek a túlélők számára, de más élők sokszor még nagyobb problémát okoznak: ezt Ellie a saját bőrén tapasztalja meg, amikor átvesszük felette az irányítást egy vadonatúj, a korábbinál is izgalmasabb, érzelmesebb és fantasztikusabb történet során.